اقتدار ملی
پیشرفت هسته ای ایران صلح آمیز است

 
یک خبرگزاری غربی با استناد به گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره ایران و گفته های کارشناسان و دیپلمات ها در این خصوص، اینطور نتیجه گیری می کند که به رغم افزایش میزان اورانیوم غنی شده در جمهوری اسلامی، این برنامه هنوز خطرناک نشده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، رویترز در گزارش خود که به قلم "فردریک داهل" نوشته شده می آورد : دیپلمات ها و کارشناسان می گویند افزایش در میزان اورانیوم غنی شده با ضریب بالای ایران نگران کنده است اما ممکن است که تهران بجای استفاده از این اورانیوم برای مقاصد نظامی از آن برای تولید سوخت راکتور استفاده کند.

غرب بواسطه تصمیم گیری در مورد حمله پیش دستانه اسرائیل به ایران به دقت این موضوع را زیر نظر دارد که  ایران در صورت تصمیم گرفتن برای تولید سلاح هسته ای تا چه اندازه در تولید بمب اتم سرعت عمل خواهد داشت.

در ادامه گزارش رویترز آمده است : ایران در سال جاری بخش بزرگی از اورانیوم غنی سازی شده در سطح بالای خود را بطور صلح آمیز تبدیل به سوخت کرده و این امر به کاهش تنش ها میان تهران و غرب کمک کرده و همچنین احتمال حمله اسرائیل به ایران را نیز کاهش داد.

اما اگر ایران به سطحی از اورانیوم غنی سازی شده دست پیدا کند که این میزان اورانیوم برای تولید سلاح اتمی کافی باشد ممکن است مجددا تنش های میان تهران و غرب افزایش پیدا کند.

در همین رابطه یک دیپلمات ارشد که رویترز اشاره ای به نام وی نکرده می گوید : پرسش این است که در چه مرحله ای ایران از نقطه حساس عبور می کند؟... چه زمانی ما وارد منطقه خطر می شویم؟ آیا انها ( ایران ) بطور داوطلبانه تصمیم می گیرند که از این نقطه خطرناک دور باشند؟

رویترز در ادامه به گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی استناد کرده و می نویسد : در گزارش اخیر آژانس آمده که ایران در اواخر سپتامبر بطور ناگهانی تبدیل اورانیوم غنی شده در سطح 20 درصد را به "پودر اکسید" برای تولید سوخت راکتور تحقیقاتی تهران متوقف کرده است.

بر همین اساس به دلیل آنکه غنی سازی اورانیوم در ایران در همین دوره متوقف نشده و این بدان معناست که اورانیوم غنی شده در سطح 20 درصد ایران با 50 درصد افزایش در مقایسه با گزارش قبلی آژانس در ماه آگوست به 135 کیلوگرم رسیده است.

در همین رابطه یک مقام اطلاعاتی که کشورش مدعی نظامی بودن برنامه صلح آمیز هسته ای است به رویترز گفت : این موضع خیلی گیج کننده است . این موضوع ممکن است به دلیل اشتباه تکنیکی و یا "آزمایش بالن" برای سنجیدن واکنش غرب بوده باشد.

 این موضوع ایران را برای داشتن 250 کیلوگرم اوارنیوم غنی شده 20 درصدی کمک می کند موضوعی که برخی کشورهای مدعی هستند ایران در صورت داشتن 250 کیلو گرم اورانیوم از آن بری تولید بمب اتم استفاده می کند اما این احتمال قوی نیز وجود دارد که تهران از آن برای تولید سوخت راکتور استفاده کند.

در همین رابطه یکی از نمایندگان کشورهای غربی در آژانس به رویترز گفت : من فکر می کنم موضوع افزایش اوارنیوم غنی شده یک اشتباه تکنیکی بوده باشد.

منطقه خطر

"اولی هاینونن" رئیس سابق بازرسان آژانس بین المللی انری اتمی در این باره می گوید : فکر نمی کنم که تولید سوخت در این امری غیر معمول بوده باشد. اما علیرغم عملیات اتوماتیک این یک روند تولید صنعتی نیست.

وی در ادامه گفت : ایران اگر بخواهد تمام اوارنیوم موجود در اصفهان را به صفحات سوخت تبدیل کند یک سال زمان می برد. پیش از انجام چنین کاری آنها ( ایران ) خواهان رویت عملکرد این صفحات سوخت هستند.

در همین رابطه یک دیپلمات به رویترز گفت : با تبدیل اورانیوم غنی شده در سطح 20 درصد به سوخت، تنش ها کاهش می یابد اما موضوع هسته ای ایران حل نمی شود زیرا تهران به غنی سازی ادامه می دهد.

ایران خواهان به رسمیت شناخته شدن حق غنی سازی خود از سوی کشورهای غربی است و این موضوعی است که غرب تا کنون با آن مخالفت کرده است.

رویترز در پایان می نویسد : غرب هم اکنون منتظر آن است تا ببیند ایران با 700 سانتریفیوژی که اخیرا در فردو نصب کرده چه می کند. اگر این سانتریفیوژها به کار گرفته شوند میزان اوارنیوم غنی شده در سطح 20 درصد افزایش می یابد.

"مارک فیتزپاتریک" در این رابطه می گوید: فکر می کنم ایران در حال تلاش برای تنظیم پیشرفت خود است و این الزاما برای کاهش تنش ها نیست بلکه تهران تلاش می کند تا بحران را مدیریت کند.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها: <-TagName->
Loading...